Leveransinformation
För att frakt ska kunna genomföras smidigt är våra fordon till viss del nedmonterade för att rymmas i så små kartonger som möjligt, detta hjälper även till att hålla ner priserna. Därför kan viss slutmontering och injustering krävas**. Som exempel behöver man på en moped montera framhjul, styre, framkåpa och backspeglar (viss variation kan förekomma). En elcykel kan behöva viss injustering vad gäller bromsar och ekrar. Fyrhjulingar kommer oftast med hjulen och styret omonterade.
För varor över 20kg ingår hemleverans med DB Schenker i fraktpriset. Leverans sker till tomtgräns. Leveranstiden är vanligtvis 2-5 arbetsdagar för lagervaror men kan variera beroende på yttre omständigheter.
Varor under 20kg levereras med DB Schenker till närmaste utlämningsställe (mack eller närbutik). Leveranstiden är vanligtvis 1-3 arbetsdagar för lagervaror men kan variera beroende på yttre omständigheter.
**Vissa fordon är möjliga att få levererade monterade mot en monteringskostnad. Det framgår på produktsidan då du i dessa fal har möjlighet att välja "Tillvalstjänst: Montering".
Särskilda villkor för leverans
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.
Hemleverans
Vid beställningar med hemleverans kommer du få en avisering via SMS av Schenker för att boka leveransdag. Om inget leveransdatum bokats inom 5 dagar från första aviseringstillfället debiteras en lagerhyra på 150 kr per dygn. Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid debiteras du en kostnad på som motsvarar den extra fraktkostnaden.
Leverans till ombud
Paket hos ombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager eller till vår leverantör. Vi har rätt att ta ut en administrativ kostnad för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos ombudet.
Click & collect
Click & collect innebär att du själv hämtar din beställda vara i vår butik i Västerås. Ingen frakt- eller hanteringsavgift tillkommer.
Som privatperson behöver du vid uthämtning av en Click & collect beställning visa upp orderbekräftelsen samt giltig legitimation. Om du ska hämta ut en beställning åt någon annan behöver du visa upp både din och beställarens legitimation.
Som företagskund ska Click & collect beställningar hämtas ut av firmatecknaren från aktuellt bolag. Om någon annan än firmatecknaren ska hämta ut en beställning behöver legitimation från både firmatecknaren och personen som hämtar beställningen visas upp.
Tillvalstjänst Montering
Om du har valt Tillvalstjänst Montering kommer varan monteras upp vid första lediga tid i vår verkstad, leveranstiden kan därmed variera. Om du valt Click & collect som leveransalternativ kommer vi kontakta dig så fort din monterade produkt är redo att hämtas. Vid eventuella frågor kontakta vår kundtjänst via mail [email protected]
Transportskada
4.7 Rutiner vid skada, brist i leverans och saknad sändning:
- Kontrollera godset så att rätt antal kolli mottagits och om synliga skador finns på emballaget/godset.
- Notera skadan på kvittenslista eller fraktsedel direkt vid mottagandet.
- Skadat gods och emballage ska sparas och fotograferas, skicka bilderna till [email protected] .
- Dolda skador ska anmälas skriftligen inom 7 dagar till [email protected]. En dold skada är en skada som inte var synlig på emballaget vid mottagandet utan upptäcktes vid uppackningen.
- Vid saknat gods ska ni i första hand kontakta DB Schenkers kundtjänst. För att ringa till DB Schenkers kundtjänst klicka här